Omfanget og udbredelsen af arbejde fra distancen (hjemmefra) er øget markant på tværs af brancher og faggrupper på grund af Covid19. Otte ud af ti virksomheder har åbnet for mere hjemmearbejde efter COVID-19. Lederens rolle og opgaver er ikke markant anderledes, men skal forvaltes på andre præmisser end tidligere. Herunder har vi samlet 4 gode råd til, hvordan du som leder skaber nærhed uden nærvær.

Selvledelse, kommunikation og tillid får nye dimensioner, når du som leder i stigende grad skal mestre lederskabet uden at være fysisk sammen med dine medarbejdere hver dag.

Råd 1: Skab grundlag for, at dine medarbejdere kan lede sig selv.
Hvis du skal blive en succes som leder fra distancen skal du gøre dine og virksomhedens mål tydelige for dine medarbejdere, så de ved hvad du/virksomheden forventer af dem. Medarbejderne skal vide hvad de skal gøre hvornår – og hvorfor. På den måde skaber du grundlaget for, at dine medarbejdere kan være selvledende. En dygtig selvleder har overblik, arbejder effektivt og er konstruktivt medskabende i forhold til virksomhedens retning og mål.

Råd 2: Husk – og prioriter – den uformelle kommunikation.
Kommunikation er kimen til fællesskab og sikrer fælles forståelse for, hvad vi skal og hvornår. Men kommunikation er også byggestenen til at skabe og vedligeholde gode relationer.
På distancen forsvinder den daglige uformelle kommunikation, og vi mister mange af de informationer, som vi automatisk får foræret, når vi er fysisk sammen (fx ved kaffemaskinen, i frokostpausen, før/efter møderne osv.).

Den uformelle kommunikation giver mulighed for at vende aspekter og emner, som ligger udenfor de mere målrettede møder, og derfor er det vigtigt, at du prioriterer den. Uformel kommunikation kan fx være en virtuel frokost med din medarbejder, virtuel kaffepause, virtuel bordet rundt, hvor I indleder møderne med 10 minutters uformel snak om, hvad der optager jer hver især mest eller et uformelt opkald på telefonen, hvor du spørger ind til, hvordan det går.

Råd 3: Vis tilgængelighed på afstand.
Medarbejderne skal naturligvis vide, at de altid kan ringe eller skrive til dig, hvis de har brug for faglig sparring. Men du kan også indirekte vise tilgængelighed ved fx at dele din Outlook-kalender, så medarbejderne kan se hvornår du er tilgængelig, orienter om ferier, rejser eller andre perioder, hvor du ikke er tilgængelig eller svær at få fat i og sørg for at have et fast mødeinterval med dine medarbejdere.

Råd 4: Vis tillid og få tillid.
Tillid er noget, vi opbygger gennem relationer og kommunikation, og derfor er tillid sårbart, når man agerer i en (delvis) virtuel hverdag. Som leder kan du ikke beslutte, at dine medarbejdere skal have tillid til dig, du skal arbejde med at opbygge og opretholde den i en gensidig proces. Vis tillid ved fx at være et godt eksempel, hold dine aftaler, vær konsistent i hvad du siger og gør – og forvent det samme af dine medarbejdere.

Kontakt os
Vil du styrke dine lederkompetencer? Vi tilbyder workshops og træningsforløb i effektfuld ledelse®. Kontakt os på tlf. +45 2068 2061 eller skriv til info@effektfuld.dk, hvis du vil vide mere.