Enhver organisation har en kerneopgave, som den er sat i verden for at løse, og tillid i organisationen er en forudsætning for at skabe et godt samarbejde om opgaven. Tilliden er værdifuld, men kræver tid og hårdt arbejde at udvikle. Se mere i videoen nedenfor eller læs det efterfølgende indlæg, hvor vi giver et bud på hvilke handlinger, der kan være med til at opbygge en tillidskultur i din organisation.

Håndtryk
I medierne er der meget kritik af, at særligt ansatte i offentlige organisationer bruger meget tid på at registrere udførelsen af deres opgaver, men det er en udfordring, der også findes i private virksomheder. Formålet er bl.a. at kontrollere og dokumentere, at medarbejderne passer deres arbejde. Men det ville være bedre, at der er større tillid til, at medarbejderne udfører deres arbejde, så de kan fokusere på kerneopgaven og det, der skaber værdi.

Tillid er en forudsætning for at løse kerneopgaven

Enhver organisation er sat i verden for at løse en kerneopgave. Det er kerneopgaven, som medarbejderne – med udgangspunkt i deres forskellige fagligheder – i fællesskab arbejder sammen om at løse. Tillid er en forudsætning for at skabe et godt samarbejde – om fx at løse kerneopgaven. Tillid handler om tillid mellem ledere og medarbejdere, tillid kollegerne i mellem, tillid til kunderne – og den anden vej.

Tillid skaber værdi

Tillid er ikke alene en forudsætning for godt samarbejde, men også attraktiv at opnå, fordi den højner kvaliteten af arbejdet, øger engagementet, sænker medarbejderudskiftningen og danner grobund for langvarige relationer til kunder og andre interessenter.

Hvordan skaber vi en tillidskultur?

Tillid er ikke noget, vi kan pålægge andre at have til os. Tillid er noget, der bliver udviklet over tid og på baggrund af erfaringer. Ledere og medarbejdere skal hver dag året rundt agere tillidsskabende, og det er netop gennem adfærd og handlinger, at der opstår en tillidskultur. Følgende handlinger og adfærd kan bl.a. bidrage til at skabe en tillidskultur:…der er ikke nogle skjulte agendaer – hverken hos ledelsen eller medarbejderne.
…man stoler på, at alle vil organisationen det bedste.
…ledelsen stoler på, at medarbejderne udfører deres arbejde, og at kvaliteten er i orden.
…medarbejderne stoler på ledelsen, herunder deres ord og beslutninger.
…man gør, hvad man siger – ’Walk the talk’. Både internt, men også ift. kunder og andre interessenter.
…man udnytter ikke huller i organisationens systemer eller andres svage sider.
…man tager hensyn til hinanden og respekterer hinandens forskelligheder.

Det handler om det vi gør sammen – I tillid til hinanden. Godt nytår!
effektfuld a/s

Vil du vide mere om, hvordan du skaber en vindende tillidskultur i din organisation? effektfuld a/s har mange års erfaring med at rådgive, udvikle og optimere både offentlige og private organisationer. Kontakt ledelseskonsulent Pia Nielsen på tlf. +45 20 68 20 61 eller pn@effektfuld.dk.