Mellemledere spiller en central rolle i både private og offentlige virksomheder. Mellemlederen er bindeled og mediator mellem organisationens forskellige interessenter – fra topledelse til medarbejdere, fra virksomhed til omverden og på tværs af faggrupper. Men hvordan lede i et krydspres?

8_java_vulkan_semeru_gipfelOfte havner mellemlederen i en situation, hvor topledelsens strategier skal eksekveres samtidig med, at medarbejderne skal involveres og udvikles. Eller i en situation, hvor lederen må uddelegere forretningskritiske opgaver til medarbejderne samtidig med, at han/hun skal stå på mål for, at afdelingen får leveret gode tal på bundlinjen.

Hvordan tackler du ledelsesparadokser?

Store krav til mellemlederen
Rollen som mellemleder kræver meget – overblik, dømmekraft, integritet, strategisk og psykologisk tæft og gode kommunikationsevner. Samtidig skal lederen evne at lede opad, nedad, udad, på tværs og endelig evne at lede sig selv.

Bliv en leder i balance

5 veje til ledelse i et krydspres
1. Ledelse opad

  • Vis respekt og vær loyal overfor topledelsen, men vær samtidig i stand til at sige fra, hvis du er uenig i beslutninger.
  • Involver dine medarbejdere i virksomhedens strategi samtidig med, at du har fokus på den daglige drift.
  • Find dit eget ståsted som bindeled mellem virksomhedens top og bund.

2.Ledelse nedad

  • Motiver og anerkend dine medarbejdere – det får medarbejderne til at performe bedre. Du skal dog turde skære igennem, når der er brug for det.
  • Sørg for, at uddelegere opgaver til dine medarbejderne, så du ikke brænder ud.
    Se 1 værktøj der styrker dit personlige lederskab
  • Hav tillid til dine medarbejdere og slip kontrollen – dine medarbejdere bliver motiveret af, at du giver dem ansvar, og det giver dig samtidig tid til ledelse.
  • Hav indsigt i hvilke persontyper, dine medarbejdere er og tilpas din ledelsesstil til den enkelte – hermed skaber du optimale rammer for medarbejdernes udvikling.
  • Stå i spidsen for dine medarbejdere, men hold dig samtidig i baggrunden. Resultater bliver skabt i et samarbejde, og det er vigtigt, at både du og dine medarbejdere får anerkendelse.

3.Ledelse udad

  • Orienter dig ift. marked, kunder og konkurrenter – vær opmærksom på tendenser og tilpas organisationen herefter. Involver gerne medarbejdere, der er tæt på kunder, borgere mv.
  • Beskyt medarbejderne mod krav og kritik fra omverdenen, der er unfair.

4.Ledelse på tværs

  • Arbejd med dialogen mellem forskellige ledelsesniveauer og fagligheder og skab en kultur, der samarbejder på tværs.
  • Afgræns og definer dit ledelsesrum, så du får tid til at arbejde med ledelse som en faglighed. Forhandl evt. dit ledelsesrum med din chef, så du har opbakning oppefra.

5.Ledelse af dig selv

  • Sørg for at få kompetenceundervikling, så du hele tiden bliver støttet og udviklet i din mellemlederrolle.
    Læs om effektfuld ledelse®
  • Lær af andre lederes erfaringer – brug et ledernetværk som løftestang for videndeling.
    Læs om effektfuld ledelse® ll – et helt nyt ledertræningsprogram, der kombinerer individuel ledertræning og ledernetværk.

Kontakt os
Dygtige mellemledere er en forudsætning for at skabe konkurrencedygtige arbejdspladser. Og god ledelse betaler sig, fordi det giver øget effektivitet, større arbejdsglæde og bedre resultater. effektfuld a/s har siden 2003 givet ledertræning og sparring til flere hundrede mellemledere, blandet andet via ledertræningsprogrammet effektfuld ledelse®. Vil du vide mere? Kontakt os på tlf. +45 2068 2061 eller skriv til info@effektfuld.dk.