En forandring har både en forretningsorienteret og en menneskelig side. Hvis du som leder vil have succes med forandringer, må du fokusere på begge aspekter. Ofte undervurderer vi den menneskelige side. Læs de 5 råd til, hvordan du øger din menneskelige bevidsthed – både i forhold til dine medarbejdere og dig selv.

Portrait of business man shaking hands with colleague in meeting

1. Forvent modstand
Når vi bliver udsat for forandringer, er der ofte forskel på vores første reaktion og den efterfølgende og mere permanente reaktion. Det er helt naturligt og faktisk godt, fordi det er en fordel at have et kritisk ændringsberedskab. Men det er altså en god strategi, at du forventer lidt modstand og kaos i begyndelsen af enhver forandringsproces.

Læs om effektfuld ledelse ll – sparring, træning og netværk for ledere med fokus på bl.a. forandringspsykologi

2. Hav fokus på, at mennesker er forskellige
Dine medarbejdere vil reagere forskelligt på forandringer. Nogle trives med forandringer, mens andre trives med rutiner. Når du er opmærksom på, hvordan dine medarbejdere har det med forandringer kan du støtte dem, der har behov for det, og dermed sikrer du, at du har alle med.

Se 8 trin til en vellykket forandring

3. Brænd selv for forandringen
For at lede organisationen godt igennem forandringen må du også have en menneskelig bevidsthed i forhold til dig selv. Som leder skal du kunne se formålet med forandringen. Når du selv er overbevist om, at forandringen er nødvendig, vil dit engagement smitte af på dine medarbejdere. Det giver også dine medarbejdere ro i sindet, at de kan se, at du brænder for forandringen.

4. Inspirer til forandring
Forklar hvorfor organisationen gør, som den gør. På den måde viser du vejen gennem forandringen. Du kan fx fortælle dine medarbejdere om de idéer, der gjorde, at du blev klar over, at forandringen er nødvendig og give dem mulighed for at drøfte dem, så de kan bundfælde sig hos dem.

5. Vær tydelig i din kommunikation
Udgangspunktet for god forandringsledelse er vellykket kommunikation – tydelig, nærværende og åben kommunikation. Når du viser din holdning og kommunikerer tydeligt, undgår du usikkerhed, og dermed at medarbejderne ikke bakker op om forandringen. Når du står fast og fortæller engageret, virker det inspirerende.

Læs hvordan du styrker din personlige kommunikation

Kontakt os
effektfuld a/s har siden 2003 givet træning og sparring til ledere, der står overfor både små og store forandringsprojekter – blandt andet via effektfuld ledelse® og effektfuld ledelse® ll. Vil du vide mere? Kontakt os på tlf. +45 2068 2061 eller skriv til info@effektfuld.dk.